Sklep z koszulkami RETROAGE!!! Kupując koszulkę pomagasz opłacić serwer!
koszulki

Super Street Fighter II
Autor: Jedah   
22 sierpnia 2015
Super Street Fighter II baner

Jak już wspominałem w poprzednich recenzjach, Street Fighter II swego czasu okazał się kamieniem milowym w gatunku bijatyk. Olbrzymia popularność tytułu sprawiła, iż Capcom zaczął usprawniać swój hit tworząc nowe wersje drugiej części Ulicznego Wojownika. Pierwszy upgrade: Street Fighter II: Champions Edition powiększył liczbę wojowników do wyboru o czterech ostatnich bossów. Nareszcie można było zagrać M. Bisonem, Barlogiem, Sagatem bądź Vegą. Dodatkowo gracze mieli możliwość walczyć między sobą tymi samymi postaciami, jak również wybrać kolor stroju dla każdego zawodnika. Drugie rozszerzenie: Street Fighter II Hyper Fighting, przyspieszyło rozgrywkę, dodało dodatkowe barwy ubrań, a także nowe techniki specjalne. Prawdziwa rewolucja przyszła jednak wraz z trzecią wersją. Zapraszam do recenzji Super Street Fighter II na konsolę Super Nintendo. Hadouken!!!


Recenzja



Super Street Fighter II ukazało się na konsolę Super Nintendo 25 czerwca 1994 roku i było trzecią grą z serii po Street Fighter II i Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting, wydaną na tę platformę. Nowa wersja zrobiła na mnie świetne wrażenie już w intrze. Widzimy w nim Ryu, który wśrod błysku piorunów kumuluje energię w rękach, by wystrzelić w naszą stronę Hadouken. Wygląda to naprawdę czadowo, a na pewno lepiej niż dwóch facetów bijących się wśród tłumu w Street Fighter II The World Warrior. Ogólnie przyrostek "Super" w tytule nie jest na wyrost. Jest więcej, lepiej i ładniej.

Zacznijmy od postaci. W Super Street Fighter 2 do Ryu, Chun Li i reszty ferajny dołączyło czterech całkiem nowych wojowników. Pochodzący z Meksyku Indianin T. Hawk to sporych rozmiarów osiłek. Jego przydomek nie wziął się znikąd. Potrafi m.in. wyskoczyć w powietrze, by następnie przyjmując pozycję atakujacego ptaka zlecieć prosto na przeciwnika. Jego rzuty również potrafią być zabójcze. Dee Jay to z kolei jamajski kickbokser. Ten wiecznie uśmiechnięty fighter wyprowadza świetne kombosy pięściami i kopniakami, a do tego wystrzeliwuje pocisk energetyczny. Następny jest inspirowany na Bruce'a Lee, mistrz Kung Fu i gwiazda kina akcji Fei Long. To mała i zwinna postać potrafiąca wyprowadzić zabójcze kombo rękoma i nogami (ognisty kopniak). Ostatnim z nowych fighterów jest druga kobieca bohaterka w grze, urocza Angielka Cammy. Nie dajcie się jednak zwieść jej urodzie i seksownym wdzianku. Cammy potrafi przyłożyć. Atakuje silnym kopniakiem w powietrzu. Potrafi także kręcić się według własnej osi, niczym świder powalając wroga. Jak widać postacie są bardzo oryginalne i świetnie uzupełniają dotychczasową stawkę.

Zmiany pojawiły się także u "starych" bohaterów. Część z nich zyskała nowe cieszynki po zwycięstwie lub techniki. Np. Ryu wystrzeliwuje teraz energetyczną kulę ognia (Shakunetsu Hadoken), Ken zyskał ognistą wersję Shoryukena, a M. Bison wyskakuje w powietrze, by spaść na wroga ze swoją energetyczną pięścią (Devil Reverse). Dopracowano także techniki podstawowe i specjalne większości postaci, dzięki czemu gra jest jeszcze lepiej zbalansowana. Mimo większej ilości bohaterów liczba przeciwników do pokonania w trybie arcade została niezmieniona. Zmierzymy się z ośmioma losowo wybranymi przeciwnikami, a następnie z czwórką bossów: Barlogiem, Vegą, Sagatem i M.Bisonem. Co kilka starć pojawią się znane wcześniej plansze bonusowe, jak rozwalanie auta (moje ulubione), niszczenie kamiennych bloków czy spadających beczek.

Wprowadzono nowy system punktacji naliczający ilość ciosów zadawanych w kombosie, reversalu czy przebudzeniu po oszołomieniu. Reversal jest kolejną nowościa dodaną w tej wersji gry. Pozwala na wykonanie szybkiego kontrataku po powaleniu przez przeciwnika lub zablokowaniu jego ataku. Kiedy rywal wyprowadza wówczas kolejny cios, możemy go powstrzymać innym uderzeniem. Większa prędkość gry dodana w Hyper Fighting została usunięta. Teraz możemy sami dostosować tempo rozgrywki wedle upodobań. Dodano nowe animacje oszołomienia (jak anioły czy żniwiarze). Kiedy fighterowi kręci się w głowie tak, że widzi Ponurych Żniwiarzy, oznacza to, że ten stan będzie trwał u niego dłużej niż zwykle. Gdy nad głową wojownika pojawią się gwiazdy lub ptaszki, oszołomienie będzie trwało normalną ilość czasu, a gdy aniołki, ocknie się szybciej. Mocno zredukowano także ilość kombosów, jakie można zadać oszołomionemu przeciwnikowi. Takie kombinacje pozwalają na zadanie takiej ilości ciosów, by rywal znów wpadł w stan oszołomienia.

Oprócz Arcade Super Street Fighter II raczy nas kilkoma innym trybami gry. Versus to znany z poprzednich gier pojedynek jeden na jednego z innym żywym graczem. Oprócz niego gra dokłada nam kilka nowych możliwości zabawy. Group Battle umożliwia wybranie każdemu graczowi pary wojowników (od 1 do maksymalnie 8) i rywalizacji w trybie Match Play, gdzie pierwszy zawodnik drużyny playera 1 walczy z pierwszym z ekipy playera 2, drugi z drugim, trzeci z trzecim itd. lub Elimination, gdzie zwycięski wojownik zostaje na polu walki i walczy z kolejnym rywalem drużyny przeciwnej tak długo, aż sam polegnie. Zwycięża drużyna, która wygra więcej walk. Kolejną nowością jest mój ulubiony Tournament Battle. Wybieramy ośmiu graczy i toczymy walki według drzewka turniejowego od ćwierćfinału aż po finał. Ci, którzy odpadli w pierwszej fazie, walczą ze sobą o miejsca od 5 do 7. Przegrani w półfinale rywalizują o trzecią pozycję. Jeżeli braknie wam ośmiu do zabawy, zawsze można zdać się na komputerowych graczy. Niestety, gra sama losuje swoich zawodników i często zdarza się tak, iż postacie się powtarzają. Wiele razy trafiały mi się turnieje z trzema Sagatami czy Guile'ami. Szkoda, bo zabija to różnorodność zawodów. Ostatnim nowym trybem jest Time Challenge. Musimy w nim tak szybko uporać się z przeciwnikiem, by pobić rekord czasowy osiągnięty przez komputer lub innego zawodnika. Ogólnie wszystkie tryby są bardzo grywalne i znakomicie przedłużają obcowanie z tytułem.

Nowa wersja Street Fighter II przyniosła także nową jakość pod względem graficznym. Wszystkie plansze, twarze postaci w menu czy HUD zostały poprawione i wyglądają dużo lepiej niż wcześniej. Usprawniono także animacje ruchów każdego wojownika zarówno przy standardowych, jak i specjalnych uderzeniach. Zwiększyła się także możliwość wyboru strojów bohatera. Oprócz tych znanych z Champion Edition i Hyper Fighting dorzucono aż pięć nowych barw. Lokacje w zasadzie pozostały bez zmian. Bardzo dobrze prezentują się nowe miejscówki. Na planszy T. Hawka powalczymy w meksykańskim miasteczku wśród dopingujących tłumów, z Cammy na starym zrujnowanym moście, z Fei Longiem na dużym balkonie z chińskimi smokami w tle, zaś z Dee Jay'em wśród tańczących tłumów i grającego zespołu. Nie ukrywam, że ta ostatnia plansza podobała mi się najbardziej. Super Street Fighter II nie tylko lepiej wygląda, ale i lepiej się jej słucha. Muzyka została w całości odnowiona i teraz brzmi "czyściej" (wersja na SNES pozwala na wybór dźwięku między mono a stereo), a część postaci otrzymało nowe kwestie.

Podsumowując, Super Street Fighter II jest bijatyką kompletną. Tytułem, który ponownie wyznacza nowe trendy w gatunku. Zawiera wiele rozwiązań, które do dziś są stosowane w innych mordobiciach. Ośmielę się powiedzieć, że lepszej bijatyki na Super Nintendo nie znajdziecie.




Zdjęcia/Skany



Zdjęcia/skany: Jedah



Super Street Fighter II [PAL-Deu]

 

 ssf    


Kod wydawcy: SNSP-XW-NOE


Informacje



Tytuł alternatywny: Super Street Fighter II: The New Challengers (JP)
Także na: PC, ARC, GEN, AMI, X68, Wii VC, WiiU VC
Wydawca: Capcom, Nintendo (EU)
Producent: Capcom
Gatunek: Action>>Fighting>>2D
Liczba graczy: 1-2
Data wydania:



 

Komentarze  

 
#1 Vicious 2015-08-31 09:27
Z całym szacunkiem - "lepszej bijatyki na SNES nie znajdziecie" ? Hmm - a czy przypadkiem Super Street Fighter 2 Turbo nie jest lepsze ? Większe postacie (bardziej szczegółowe), dodany atak SUPER ? Bez obrazy bo SSF2 jest ok ale jest znacznie gorszy od wersji TURBO.
 
 
#2 Jedah 2015-09-01 17:46
Super Street Fighter II Turbo został wydany na następną generację. Nie ma wersji na SNES.
 

Zaloguj

Aktualnie online

Brak

Kalendarz imprez

Poprzedni miesiąc Maj 2019 Następny miesiąc
P W Ś C P S N
week 18 1 2 3 4 5
week 19 6 7 8 9 10 11 12
week 20 13 14 15 16 17 18 19
week 21 20 21 22 23 24 25 26
week 22 27 28 29 30 31

Ostatnio komentowane


© 2006-2019 Retroage Wszystkie prawa zastrzeżone.
Materiały graficzne prezentowane na łamach www.retroage.net należą do odpowiednich im twórców i zostały użyte w celach informacyjnych.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.
 
Game Boy Forever - Portal polskiej sceny Game Boy Atari Online - strona polskiej społeczności miłośników komputerów Atari / polish Atarians community website Mario City - wszystko o Mario!!! EMU-NES PL... wszystko o legendarnych konsolach NES / Famicom / Pegasus Amiga - Polski Portal Amigowy strefaPSX-wszystko o PlayStation i nie tylko Wiadomości ze świata Niebieskich RetroKomp / LOAD:ERROR:2013 DKiG Dawne Komputery i Gry - O imprezie RPG Maker - Zasoby, Gry, Porady i Skrypty - Tsukuru Archive Fighting Korner... o biciu po mordach GrajPoPolsku - portal autorskich spolszczeń gier i gamehackingu MWRC - Wszystko o serii Resident Evil squarezone.pl final fantasy, chrono cross, chrono trigger Ogród Balamb - spolszczenie Final Fantasy VIII na PC i PlayStation Mazemod is a web radio dedicated to amiga & tracker music culture streaming various styles of computer electronic music from the demoscene & computer art subculture. XboxArcade - Najszybciej rozwijające się forum o konsolach Xbox w Polsce! Stare Komputery - Strona z licznymi informatycznymi eksponatami EXEC - MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA