Sklep z koszulkami RETROAGE!!! Kupując koszulkę pomagasz opłacić serwer!
koszulki
Halo 3 PDF Drukuj E-mail
Galerie Gry Recenzje Screenshoty
Wpisał Affciu   
piątek, 03 stycznia 2014 13:19
Halo 3 baner

Halo to wizytówka każdej konsoli Microsoftu oraz triumf Bungie. Każda część cechowała się świetną kampanią i wciągającym multiplayerem. Twórcy zapowiedzieli, że Halo będzie trylogią. Jak wyszło jej zakończenie?


Recenzja



CZĘŚĆ I - SINGLEPLAYER
Fabuła jest bezpośrednią kontynuacją tej z Halo 2. Master Chief spada na Ziemię i to właśnie na niej będzie toczyć się większa część gry, ponieważ około połowy głównego wątku dotyczy pewnego artefaktu ukrytego w Afryce. Fabuła, mimo że prosta to spełnia swoją funkcję - ma sens i można powiedzieć, że jest jedną z lepszych w serii. Głównie dlatego, że czuć, iż ma to być koniec, a od początku do napisów zamykających grę mówi się o ostatniej bitwie. Jest to pierwsza z licznych zalet gry, została jednak trochę zmarnowana, głównie przez słabe zakończenie, które nie daje satysfakcji. Przychodzi również nieco za szybko - na normalnym poziomie trudności gra zajmuje około dziesięć godzin. Jest to FPS, więc nie oczekujemy po nim genialnej fabuły, ale wątek fabularny mógłby być nieco dłuższy.

W FPSach jest jedna, ale za to bardzo ważna, wręcz niezbędna rzecz, ważniejsza od fabuły - musi się dobrze strzelać. I tak jest w tym przypadku, ponieważ zarówno bronie, jak i przeciwnicy są bardzo zróżnicowani. Dobrze jest, jak mięso armatnie nie tylko jest różnorodne, ale też inteligentne, a tutaj stoi na bardzo bardzo wysokim poziomie, śmiem nawet stwierdzić, że jeden z najwyższych w grach wideo - otóż przeciwnicy dość dynamicznie myślą, jako przykład podam najsłabsze jednostki, zwące się Grunts. W grupie lub z silniejszym przeciwnikiem idą na nas przodem, ale gdy jest ich mało, to zaczynają kombinować - a to zajdą nas od tyłu, kiedy indziej schowają się za ścianą, a w jeszcze innym przypadku wyjmą granaty i zdetonują się, zabierając nas przy okazji do grobu. Jest to jeden z wielu przykładów, gdy przeciwnicy naprawdę próbują nas zabić. Oczywiście im wyższy poziom trudności, tym przeciwnicy są inteligentniejsi. Bungie nie poszło w tym wypadku na łatwiznę i zrobiło co w swojej mocy, aby kampania zachęcała nas do ponownego przejścia, a zróżnicowane poziomy trudności to tylko czubek góry lodowej. Mamy jeszcze tzw. "Skulls" (Czaszki), które zbieramy w trakcie kampanii. Są poukrywane naprawdę dobrze, a później możemy zagrać w kampanię właśnie z nimi, co dodatkowo podnosi poziom trudności. Co ciekawe, mamy też tryb kooperacji - nie sprawdzałem tego sieciowego, ale mamy też opcję lokalną, do czterech graczy. Gra się w niego dość typowo, najłatwiej by było powiedzieć "jak w FPS na podzielonym ekranie" - im większy telewizor, tym lepiej. Lokalny co-op to jednak ciekawostka, chociaż z tego co wiem, można również podłączyć dwie konsole Xbox 360. Przyznam, że nie korzystałem z tej opcji, jednakże to rozwiązanie wydaje się najwygodniejsze, ze względu na dwa ekrany, na których wyświetlana jest gra. A skoro już nagadałem się o wyświetlaniu, przejdę do tego, co jest wyświetlane.

Grafika w Halo 3 prezentowała się w momencie premiery niesamowicie, dziś wciąż prezentuje się świetnie. Tekstury i cienie są bardzo wysokiej jakości, chociaż są dwa problemy, otóż część tekstur jest wyraźnie gorsza od reszty. Są to głównie rzeczy, na które się nie zwraca uwagi, jak na przykład kamienie czy ściany niektórych budynków. Jednakże jest to rekompensowane przez inną cechę, bardzo charakterystyczną dla serii a mianowicie widoki. Nieraz zapierają dech w piersiach, a ich stężenie jest bardzo wysokie. Dość dużo było momentów, w których zatrzymałem się, aby zerknąć na kanion czy wodospad. Rzeczy które wymieniłem wcześniej, są bardzo małe w porównaniu do drugiego problemu, a jest nim cała stylistyka graficzna. Gra jest bardzo kolorowa. Bronie strzelają kolorowymi laserami, przeciwnicy noszą kolorowe pancerze (które są bardzo zróżnicowane), dżungla jest nasycona zielenią. Krótko mówiąc, gra nie jest ponura. Czy to źle? To zależy, dla zwolenników mrocznych FPSów będzie to jeden z czynników odpychających od gry, zaś dla fanów produkcji jak "Unreal" będzie to coś, co może zachęcić. Jednakże ta "kolorowość" od zawsze była cechą charakterystyczną serii Halo, więc myślę, że wiele osób ma o niej wyrobione zdanie. Osobiście uważam, że ta stylistyka jest bardzo fajna i po kolejnym szaroburym Killzone czy Battlefield miło odpalić sobie coś bardziej kolorowego. Podsumowując, oprawa wizualna pozostawia raczej pozytywne odczucia.

A jak z dźwiękiem?
Jeszcze lepiej. Muzyka skomponowana przez Martina O'Donnella świetnie pasuje nie tylko do wydarzeń na ekranie, ale również przyjemnie się jej słucha poza grą. Są to często dość wolne utwory instrumentalne. Jednak gdy akcja zaczyna się rozpędzać, muzyka zmienia się na stosowną, wtedy utwory są szybkie i nastrajają do walki. Śmiem stwierdzić, że jest to jeden z lepszych soundtracków w grach wideo. Warto wspomnieć o voice-actingu, ponieważ ten jest również świetnie zrealizowany, brzmi on naprawdę dobrze, głównie dlatego, że głosy są świetnie dopasowane do postaci, a aktorzy przykładają się do swoich ról.

CZĘŚĆ II - MULTIPLAYER
Integralną częścią serii Halo był multiplayer. Zawsze był rozbudowany i zróżnicowany, ale przede wszystkim miał to "coś", co sprawiało, że organizowane były liczne turnieje. W drugiej części doszło do małego przełomu, ponieważ seria po raz pierwszy dostała sieciowy multiplayer. Halo 3 idzie dalej tą ścieżką, więc multiplayer jest jej niezbędną częścią i musi być opisywany wraz z kampanią.

Opis gry wieloosobowej zacznę od stwierdzenia, że multiplayer jest równie grywalny, co w poprzednich częściach. Jest równie rozbudowany i wciągający, a do tego wprowadza parę nowych rzeczy. Najważniejszą z nich jest system rang, który pozwala rozróżnić gracza dopiero co zaczynającego swą przygodę z grą od bardziej doświadczonego. System balansujący działa bardzo dobrze, dzięki czemu w drużynie zawsze mamy ludzi z podobnymi umiejętnościami.
System gry dzielimy na cztery części: Matchmaking, w którym tworzymy grę według tak zwanych "playlists", które zawierają mapy w określonych trybach, Custom Games, w którym robimy to samo co w Matchmaking, tylko według naszych zasad. Te dwa człony gry pozwalają dojść bezpośrednio do rozgrywki, ale mamy również Forge, w którym tworzymy własne mapy (wymagany dysk twardy) oraz Theater, w którym możemy oglądać powtórki i zdjęcia (tutaj również potrzebujemy dysku twardego)
Matchmaking jest przykładem zwyczajnego multiplayera, w którym system dobiera nam graczy według rangi. Zanim zaczniemy grę, musimy wybrać playlistę, a te są podzielone na różne tryby (niestety, większość wymaga DLC). Większość z tych rzeczy jest już znana nam z poprzedniej części, ale jest jedna, bardzo ciekawa nowość, a mianowicie Veto. Umożliwia to odrzucenie wybranej mapy, dzięki czemu system wylosuje nam nową. Jest to bardzo przydatne rozwiązanie, zważywszy na to, że nie możemy wybierać samodzielnie map. Co ciekawe, mimo siedmiu lat, jakie upłynęły od premiery, wciąż w Halo 3 gra naprawdę wiele ludzi - na serwerach jest średnio trochę ponad trzy i pół tysiąca graczy, dzięki czemu znalezienie ludzi do gry trwa około pół minuty. Custom Games umożliwia to samo, co Matchmaking, z małą różnicą. Możemy sami wybierać mapy, tryby i różne udogodnienia (co automatycznie wiąże się z usunięciem playlist i Veto) oraz możemy zapraszać do gry jedynie znajomych.
Skoro wspomniałem już o trybach, wymienię je. Mamy w miarę zwyczajny zestaw, składający się z między innymi: klasycznego Deathmatch i Team Deathmatch (tutaj nazwane kolejno: Slayer i Team Slayer), Capture the Flag, (polegający na przyniesieniu flagi z obozu przeciwnika do swojego), Oddball, (gdzie zbieramy punkty poprzez posiadanie czaszki), Assault (mamy położyć u przeciwnika bombę, a ten ma temu zapobiec), Juggernaut (jeden gracz jest Juggernaut i są dwie drużyny, które muszą go zabić), Terrietories (każda drużyna kontroluje swój teren i dostaje za to punkty), Infection (ludzie kontra zombie, ten, kto zostaje zabity przez zombie, staje się nim) oraz VIP (w każdej drużynie jeden gracz jest VIP i aby zdobyć punkty musimy zabić VIP-a przeciwnika i dbać o swojego). Jak widać, jest tego sporo i sprawia, że gra praktycznie nigdy się nie znudzi, ponieważ każdy mecz jest inny. Spora w tym zasługa map, które są bardzo liczne i zróżnicowane oraz społeczności, która jest wciąż bardzo aktywna.

PODSUMOWANIE
Podsumowując, kampania dla jednego gracza w Halo 3 jest bardzo dobra. Jest zróżnicowana, nie nudzi i wciąga przez całą rozgrywkę. Gdyby nie nieco krótki czas gry, byłby to idealny FPS dla jednego gracza. Z kolei multiplayer jest jednym z najlepszych w gatunku. Jest wciągający, zróżnicowany i sprawia ogromną przyjemnosć. Dostaliśmy majstersztyk w swej kategorii, świetne zakończenie serii i tytuł, który pokazał moc Xboxa 360. Pozycja obowiązkowa dla każdego fana FPSów oraz po prostu dobrych gier. Jest to również jeden z niewielu tytułów, których ogrom niweluje wszystkie wady i sprawia, że są niemalże perfekcyjne.




Zdjęcia/Skany



Zdjęcia/skany: Affciu, tbxx



Halo 3 [PAL]

 

 Halo 3  Halo 3  Halo 3  Halo 3
 Halo 3    


Kod kreskowy: 882224483018



Halo 3 [PAL-Limited Edition]

 

 Halo3  Halo3  Halo3  Halo3
 Halo3  Halo3   



Informacje



Także na: -
Wydawca: Microsoft Game Studios
Producent: Bungie Software
Gatunek: Action>>Shooter>>First-Person>>Sci-Fi
Liczba graczy: 1-4
Ograniczenia wiekowe:

Data wydania:



Poprawiony: piątek, 28 marca 2014 12:03
 
10
1
HOT!
Zaloguj się aby oceniać gry.

Komentarze  

 
#1 Axi0maT 2014-01-04 09:30
Recka calkiem spoko, chociaz moim zdaniem niepotrzebnie wdales sie w opisywanie multiplayera. Technikaliami wysypales i ktos kto w to nie gral to i tak nic z tego nie zrozumie - ja mimo szczerych checi wymieklem. Nie wystarczy napisac ze multi jest i tyle? I tak sie to sprowadza do wystrzelania przeciwnikow - a zasady jak zasady, w kazdej grze niemal identyczne. To czy gra w multi jest dobra czy nie zalezy moim zdaniem od ukladu plansz, broni i ilosci ludzi ktorzy w to graja.

Ogolnie mimo wszystko jednak na plus - czekam na wiecej spod twojego piora Affciu :)
 
 
#2 Master 2014-01-04 09:44
Jak dla mnie nic nie przebije Halo 2, ale porównując Halo 3 do strasznego Halo 4, należy mu się te 10 punkcików :)
 
 
#3 Jahoo 2014-01-04 12:11
No, no, no... kolejna recka! Miło już ją tu widzieć. Jest tak samo dobra jak ta MS4, ale zgadzam się z Axi0maTem w sprawie multi. Ogólnikowo uważam, że Halo 3 zasługuje na 10, choć IMHO DooM i DooM 2 Hell on Earth miażdżą go klimatem i muzyką.

PS.
Niedługo będzie recka 8)
 
 
#4 Guest 2014-01-04 19:23
Kiedy administracja odkryje opcje rejestracji?
 
 
#5 kolo 2014-01-04 19:30
Przecież jest cały czas dostępna: po prawej w części zaloguj znajduje się "zarejestruj się" (poniżej okienek gdzie wpisujesz swój login i hasło do logowania), wystarczy się rozglądnąć...
 
 
#6 Guest 2014-01-05 19:56
Dzięki kolo. Ja szukałem na forum..... Patrzę nic nie ma, klikam zaloguj tam też nie ma "jeżeli nie masz konta załóż je już teraz". Dzięki za pomoc.
 
 
#7 kanarekkk 2014-01-05 21:25
Rejestracja na stronie tworzy tez konto na forum :)
 
 
#8 Axi0maT 2014-01-06 08:39
Tez juz pisalem do tbxxa zeby dali link do rejestracji na forum... jak widac bez skutku poki co.
 
 
#9 Chrno 2014-05-23 07:43
Recka jest bardzo ciekawa, zwłaszcza iż przypomina mi stare dobre recenzje gdzie opisywany jest każdy szczegół. Nie to co dziś gdzie wielkie strony growe tworzą reckę rozbudowanego RPGa a podczas opowiadanej recenzji gówno i tak się dowiem. Ja wiem że może jest spora liczba ludzi którzy nie kumają nic o technikaliach ale z drugiej strony równie dużo jest osób które chciałyby coś z technicznego punktu widzenia usłyszeć.

Dlatego Affciu nie przejmuj się i trzymaj się własnych zasad. Ja za Multi Cię pochwalam, w ostatnich czasach wszyscy robią tak jak napisał Axi0maT gdzie wszyscy opiszą że jest, ma kilka trybów a potem dają albo plus albo minus nie wiadomo za co. U Ciebie tego nie ma. Dobra recka ;-]
 

Zaloguj

Aktualnie online

Brak

Kalendarz imprez

Poprzedni miesiąc Maj 2019 Następny miesiąc
P W Ś C P S N
week 18 1 2 3 4 5
week 19 6 7 8 9 10 11 12
week 20 13 14 15 16 17 18 19
week 21 20 21 22 23 24 25 26
week 22 27 28 29 30 31

Ostatnio komentowane


© 2006-2019 Retroage Wszystkie prawa zastrzeżone.
Materiały graficzne prezentowane na łamach www.retroage.net należą do odpowiednich im twórców i zostały użyte w celach informacyjnych.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.
 
Game Boy Forever - Portal polskiej sceny Game Boy Atari Online - strona polskiej społeczności miłośników komputerów Atari / polish Atarians community website Mario City - wszystko o Mario!!! EMU-NES PL... wszystko o legendarnych konsolach NES / Famicom / Pegasus Amiga - Polski Portal Amigowy strefaPSX-wszystko o PlayStation i nie tylko Wiadomości ze świata Niebieskich RetroKomp / LOAD:ERROR:2013 DKiG Dawne Komputery i Gry - O imprezie RPG Maker - Zasoby, Gry, Porady i Skrypty - Tsukuru Archive Fighting Korner... o biciu po mordach GrajPoPolsku - portal autorskich spolszczeń gier i gamehackingu MWRC - Wszystko o serii Resident Evil squarezone.pl final fantasy, chrono cross, chrono trigger Ogród Balamb - spolszczenie Final Fantasy VIII na PC i PlayStation Mazemod is a web radio dedicated to amiga & tracker music culture streaming various styles of computer electronic music from the demoscene & computer art subculture. XboxArcade - Najszybciej rozwijające się forum o konsolach Xbox w Polsce! Stare Komputery - Strona z licznymi informatycznymi eksponatami EXEC - MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA