Sklep z koszulkami RETROAGE!!! Kupując koszulkę pomagasz opłacić serwer!
koszulki
Jak rozpoznawać gry - część 1 (GBA) PDF Drukuj E-mail
Artykuły Poradniki techniczne
Wpisał Gimiak   
piątek, 25 stycznia 2008 21:11
Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)
Czy wiesz jak rozpoznać piracki kartridż od oryginału? Artykuł zawiera informacje o podziałach regionalnych gier, a także dokładne porównanie kartridży oryginalnych i pirackich.

 

W niniejszym artykule przybliżę czytelnikom różnice pomiędzy oryginalnymi a pirackimi kartridżami z grami na konsolę Game Boy Advance. Przeglądając serwisy aukcyjne w tym także www.allegro.pl napotkałem się wielokrotnie na aukcje zawierające pirackie kartridże.

Rozpoznanie tego typu gier jest dosyć trudne jeżeli zdjęcia są niewyraźne lub zrobione z dużej odległości. Wielokrotnie zdarza się, że sprzedający sam umieszcza informację o tym, że kartridż jest nieoryginalny. Najczęściej informacja ta nie jest przekazana w sposób jednoznaczny "sprzedawane przeze mnie gry są piratami". Takie aukcje są najczęściej usuwane przez pracowników danych serwisów aukcyjnych.
Zwykle na stronie z przedmiotem zawarta jest informacja podobna do poniższych:
- "gra działa na 100%, tylko bateria się zepsuła i nie trzyma save'ów - wymiana baterii naprawi brak możliwości zapisu" czy
- "gra jest sprawna, czasami tylko nie zapisuje stanu gry".
Powyższe przykłady pochodzą z allegro, a ich wersji jest mnóstwo. Dlatego przed ostatecznym kupieniem danego produktu warto przyjrzeć się bliżej grze, a najlepiej napisać do sprzedawcy z prośbą o wyraźniejsze zdjęcie lub zapewnienie, że gra jest w 100 % oryginalna. Oczywiście może się zdarzyć, że otrzymamy odpowiedź zapewniającą, że gra jest sprawna i oryginalna, a po jej otrzymaniu okaże się zupełnie co innego - w takim wypadku należy ukarać sprzedawcę za kłamstwo odsyłając mu towar i prosząc o pieniędzy, lub dając negatywa i zgłaszając do pracowników serwisu informacji o powyższym zajściu. Przykrą sprawą jest fakt, iż tego typu zajścia nie wzbudzają zwykle u pracowników serwisów aukcyjnych dużego entuzjazmu i chęci podjęcia jakichkolwiek działań.
Mam nadzieję, że w końcu zaczną coś z tym robić jeżeli niezadowoleni klienci zaczną im truć. Nie ma chyba gorszej rzeczy dla gracza jak piracka, nie działająca tak jak powinna gra.

No, to początek mam już za sobą, czas przejśc do konkretów. Na wstępie skupię się na dokładnej analizie gier dostępnych na rynkach amerykańskim, europejskim, gdyż z nimi mamy najczęściej do czynienia. Wspomnę także o grach pochodzących z regionu japońskiego, a następnie przejdę do porównania oryginalnych i pirackich kartridży. No to do dzieła.

Gry na konsole Nintendo wydawane są z podziałem na poniższe regiony:
- japoński,
- amerykański,
- europejski.
Dla poszczególnych regionów występują różnice językowe, różnice w ilości dostępnych tytułów, a także różnice w wyglądzie zewnętrznym naklejki i pudełek na gry.
Niezależnie od regionu, każdy oryginalny kartridż posiada na naklejce wybity numer (czyli każdy kartridż nie posiadający wybitego numer jest piratem).

Najłatwiej rozpoznać można kartridże, które pochodzą z regionu europejskiego, a najtrudniej te, które pochodzą lub wyglądają jakby pochodziły z regionu amerykańskiego. Kartridże dostępne na rynku europejskim i amerykańskim posiadają znaczki Original Nintendo Seal Of Quality, które niewiele różnią się od siebie w zależności od regionu. W przypadku produktu wydanego na rynek europejski znaczek ma kształt okrągłego złotego słoneczka [zdjęcie 1], natomiast znaczek dla produktów wydawanych na rynek amerykański ma kształt spłaszczonego złotego słoneczka - czyli kształt elipsy [zdjęcie 2]. W pewnym okresie dostępne były produkty ze znaczkiem w kolorze srebrnym.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance) Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Kartridże dostępne na rynku europejskim dodatkowo posiadają oznaczenie CE dopuszczające dany produkt do sprzedaży na terenie Europy.
Jedyną różnicą pomiędzy kartridżami z Ameryki i Europy a kartridżami z Japonii jest brak oznaczenia Original Nintendo Seal of Quality. Znajdujące się poniżej zdjęcie japońskiego kartridża przedstawia grę Densetsu No Stafi 2. Na naklejce każdej oryginalnej gry znajduje się wybitny numer, świadczący o jej oryginalności.

Do tego momentu omówiłem różnice pomiędzy poszczególnymi regionami zatem mogę przejść do porównania oryginalnych i pirackich kartridży. Różnice zauważalne są :
- na zewnątrz kartridża (nakleka i napis Game Boy Advance znajdujacym się nad naklejką, a także opis z drugiej strony kartridża),
- wewnątrz kartridża (płytka z układami scalonymi).

Kartridż i naklejka
Każdy oryginalny produkt posiada poziomo ułożoną i ładnie wykonaną naklejkę, a na niej znaczek Original Nintendo Seal of Quality, wybity numer, a także w przypadku gier europejskich oznaczenie CE [zdjęcia 3, 4, 5].
Piracki kartridż posiada naklejkę wyglądającą jakby była drukowana na słabej drukarce atramentowej, rzadko będącą w pozycji poziomej i nie posiadającą wybitego numeru. Zwykle posiadają znaczek Oryginal Nintendo Seal of Quality [zdjęcie 6].
W oryginalnym kartridżu nad naklejką znajduje się minimalnie wypukły i ładnie wyglądający napis GAME BOY ADVANCE, pirackie kartridże także posiadają ten napis ale jakość wykonania i wypukłość jest zupełnie inna aniżeli oryginału. Zdjęcie 7 przedstawia napis w oryginalnym kartridżu, natomiast zdjęcie 8 w kartridżu pirackim.

Wielokrotnie się zdarza, że pirackie kartridże są odrobinę większe od oryginalnych i trudniej wkłada się je do konsoli. Plastik w oryginalne jest miły w dotyku i nie ma zapachu, pirackich wersji jest masa ale jakość wykonania jest zawsze słaba. Niekiedy zdarza się także, że kartridż wydziela intensywny smród. Bleh!

Po drugiej stronie kartridża znajduje się:
Nintendo
MODEL NO. AGB-002
PAT. PEND. MADE IN JAPAN
Nad powyższymi informacjami znajduje się śrubka, która nie ma naklejonej żadnej naklejki z informacją o gwarancji [zdj.9].
Jeżeli naklejka z informacją o gwarancji przykrywa śrubkę to na 100% gra jest piratem [zdj. 10 i 11].

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcie 3. Oryginalny europejski kartridż - złoty, okrągły znaczek Original Nintendo Seal of Quality, oznaczenie CE, a także wybity numer 12 na naklejce.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcie 4. Oryginalny amerykański kartridż - złoty znaczek Original Nintendo Seal of Quality w kształcie elipsy, a także wybity numer 00 na naklejce.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcie 5. Oryginalny japoński kartridż z wybitym numerem 11 na naklejce.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcie 6. Typowy piracki kartridż. Proszę o zwrócenie uwagi na niską jakość naklejki, brak wybitego numeru, nieczytelny żółty zamiast złotego znaczek Original Nintendo Seal of Quality, a także nie poziome położenie naklejki, z częścią wystającą poza ramkę przeznaczoną na naklejkę.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcie 7. Napis GAME BOY ADVANCE znajdujący się nad naklejką w oryginalnym kartridżu.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcie 8. Napis GAME BOY ADVANCE znajdujący się nad naklejką w pirackim kartridżu.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcie 9. Oryginalny tył kartridża - nie posiada żadnej naklejki (plomby gwarancyjnej).

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcie 10. Tył pirackich kartridży i naklejki z plombami gwarancyjnymi.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcie 11. Pod naklejkami znajdują się śruby umożliwiające odkręcenie kartridża.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Płytka z układami scalonymi Od zespołu układów zależy czy kartridż zapisze stan gry czy nie. Ogólnie rzecz biorąc gra może posiadać lub nie możliwość zapisu stanu gry (save). Z początku oryginalne kartridże posiadały baterię, która podtrzymywała save. Obecnie zamiast baterii płytki posiadają pamięć typu EEPROM (Electrically-Erasable Programmable Read-Only Memory). Pamięć EEPROM może być wielokrotnie odczytywana, zapisywana i czyszczona. Zdjęcia 12 - 16 przedstawiają oryginalne płytki z układami. Na każdej oryginalnej płytce z układem znajduje się napis Nintendo
Kartridże pirackie nie wyglądają tak estetycznie jak oryginalne, nie posiadają napisu świadczącego o oryginalności, a także używają baterii do podtrzymywania stanu gry [zdjęcia 17, 18].

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcia 12 - 16. Oryginalne płytki z układami - charakterystyczną cechą jest napis Nintendo na każdej z nich.

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Jak rozpoznawać gry - część 1 (Game Boy Advance)

Zdjęcia 17 - 18. Pirackie płytki z układami - brak napisu Nintendo, paskudne wykonanie.

Zdjęcie 19. Zdjęcie porównawcze płytek z układami. Jest to pierwszy artykuł w serwisie retroage.net, który porusza ten istotny i coraz częściej spotykany problem. W niedługim czasie pojawi się jego druga część, w której znajdą się informacje o różnicy kartridży z grami na konsolę Game Boy.
Z tego co zauważyłem to najczęściej na pirackie gry można się 'naciąć' przeglądając serwisy aukcyjne i lokalne bazary, które wypchane są podróbkami z Chin. Mam nadzieję, że osoby dla których informacje z powyższego artykułu są nowe, przy następnym zakupie gry zwrócą uwagę na tych kilka 'drobnych' szczegółów.

Podziękowania dla mog123 za pomocne wskazówki z elektroniki.

Poprawiony: środa, 19 września 2012 23:45
 

Komentarze  

 
#1 Patryk 2010-10-27 18:40
Uważam, że tego typu poradniki są bardzo przydatne,
na allegro roi się od podróbek, powiedzmy, że bez tego poradnika, mógłbym kupić np.Podróbę Pokemon Fire Red za 45zł i nie wiedzieć nawet o tym.
 
 
#2 lenio 2010-11-17 23:41
Bardzo mi się przydał ten tekst. Z ulgą odkryłem, że dwa kartridze które kupiłem na allegro są legalne :D
 
 
#3 Caiden 2012-01-15 17:07
This article achevied exactly what I wanted it to achieve.
 
 
#4 ijkj 2012-03-14 23:44
pamiętam, że moja siostra miała grę Spyro season of flames na GBA, najpierw działała ok, ale później już nie zapisywała save'ów, wnioskuję, że to był pirat, ale czy w takim razie jak wymienię tę baterię znów działaby opcja save'ów? bo zrozumiałam, że tak, ale oczywiście tymczasowo, do kolejnego wyczerpania czy jakoś tak... w ogóle co to za bateria?
 
 
#5 Julia 2012-08-25 21:03
:D dziękuję bardzo bo myślałam że pirat pokemon arcoiris version jest orginalną grą na gameby advence i chciałam ją kupić dobrze rze przeczytałam to wszystko wiem teraz czemu moje 2 gry nie sejwowały i cały czas się zaćinały a dwie pozostałe co się nie zaćnały czyli pokemon ruby i leaf green obydwie mają licencje
 
 
#6 Julia 2012-08-25 21:04
i super działają :D
 
 
#7 Chrno 2012-08-25 22:38
@ijkj nie wiem czy jeszcze wchodzisz tutaj ale dla wszystkich odpowiem na dwa nurtujące pytania: 1) gdy wymieni się zużytą baterię czy to w oryginale czy piracie to savey będą działać ponownie. 2) bateria która najczęściej jest w pirackich kopiach cart'ów to bateria CR22, bez problemu można ją kupić na allegro, tak więc nie zawsze wszystko stracone.
 

Zaloguj

Aktualnie online

Brak

Kalendarz imprez

Poprzedni miesiąc Sierpień 2019 Następny miesiąc
P W Ś C P S N
week 31 1 2 3 4
week 32 5 6 7 8 9 10 11
week 33 12 13 14 15 16 17 18
week 34 19 20 21 22 23 24 25
week 35 26 27 28 29 30 31

Ostatnio komentowane


© 2006-2019 Retroage Wszystkie prawa zastrzeżone.
Materiały graficzne prezentowane na łamach www.retroage.net należą do odpowiednich im twórców i zostały użyte w celach informacyjnych.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.
 
Game Boy Forever - Portal polskiej sceny Game Boy Atari Online - strona polskiej społeczności miłośników komputerów Atari / polish Atarians community website Mario City - wszystko o Mario!!! EMU-NES PL... wszystko o legendarnych konsolach NES / Famicom / Pegasus Amiga - Polski Portal Amigowy strefaPSX-wszystko o PlayStation i nie tylko Wiadomości ze świata Niebieskich RetroKomp / LOAD:ERROR:2013 DKiG Dawne Komputery i Gry - O imprezie RPG Maker - Zasoby, Gry, Porady i Skrypty - Tsukuru Archive Fighting Korner... o biciu po mordach GrajPoPolsku - portal autorskich spolszczeń gier i gamehackingu MWRC - Wszystko o serii Resident Evil squarezone.pl final fantasy, chrono cross, chrono trigger Ogród Balamb - spolszczenie Final Fantasy VIII na PC i PlayStation Mazemod is a web radio dedicated to amiga & tracker music culture streaming various styles of computer electronic music from the demoscene & computer art subculture. XboxArcade - Najszybciej rozwijające się forum o konsolach Xbox w Polsce! Stare Komputery - Strona z licznymi informatycznymi eksponatami EXEC - MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA