Sklep z koszulkami RETROAGE!!! Kupując koszulkę pomagasz opłacić serwer!
koszulki
NEC PC-FX PDF Drukuj E-mail
Konsole
Wpisał tbxx   
sobota, 03 maja 2014 01:00
NEC PC-FX

Gdy Japończycy zabierają się za Iron Mana nie należy spodziewać się niczego dobrego. Mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni nie udało się przekonać, a nam nawet (na szczęście) nie było dane spróbować…

Informacje


Pierwsze prezentacje 32 bitowej technologii „Iron Man” następcy PC-Engine miały miejsce podczas różnego rodzaju targów oraz imprez poświęconych elektronice w 1992. z powodu nikłego zainteresowania twórców gier projekt przeleżał kolejne 2 lata w szufladzie wychodząc na światło dzienne 23 grudnia 1994r. jako konsola o nazwie PC-FX. Mimo niewielkiego zainteresowania odbiorców twór ten był obecny na rynku aż do lutego 1998r. kończąc swój żywot z zawrotną liczbą ok. 100 tysięcy sprzedanych egzemplarzy oraz potężnej bibliotece ok. 60 gier.

Jak cię widzą tak cię piszą.
Cały czas zastanawiam się jak NEC producent najmniejszej stacjonarnej konsoli (PC-Engine) mógł wypuścić na rynek przebrzydły komputero-podobny, wielkością ponad dwa razy przewyższający PlayStation - jako konsolę dla tak szanujących każdy centymetr kwadratowy powierzchni Japończyków? Na dodatek konsola została zaprojektowana w taki sposób, aby w razie potrzeby umożliwić jej szybką rozbudowę – dlatego też za trzema klapkami umieszczonymi na froncie, z tyłu oraz na spodzie konsoli znajdziemy spore ilości wolnego miejsca.
Ostatecznie „szczęśliwy” użytkownik PC-FX miał możliwość zakupienia aż dwóch „rozszerzeń” - 128kB karty pamięci do zapisu stanów gry (FX-BMP) oraz karty SCSI umożliwiającej podpięcie konsoli do komputera klasy PC, gdzie mogliśmy naszego brzydala wykorzystać jako napęd CD. Planowany akcelerator grafiki 3D nigdy nie ukazał się na rynku.
Ponadto do konsoli podpinamy sześcio-przyciskowy całkiem wygodny kontroler oraz mysz.

Co drzemie w dżemie?
32 bitowy procesor 21.5MHz; 2MB pamięci RAM; 16,777,216 kolorów na raz na ekranie; 6 warstw grafiki tła; 2 warstwy obiektów; sprzętowa dekompresja grafik JPEG. Brzmiało to, co najmniej dobrze – ale w 1992r. Mimo słabych parametrów nawet tego nie widać w grach. PC-FX prezentuje poziom zbliżony do Philps CD-i (grudzień 1991) ) czy też Amigi CD32 (wrzesień 1993), wyraźnie już odstając od ATARI Jaguar (listopad 1993). A przyszło mu konkurować z Sega Saturn (listopad 1994) i Sony PlayStation (grudzień 1994).


Panie, jest w co grać?
Wiadomo jednak, że nie moc ukryta pod obudową świadczy o rynkowej sile konsol – cały czas najważniejsze są gry. Niestety na tym polu też panowie z NEC się nie popisali. Jak wspomniałem wcześniej na rynku w ciągu ponad 3 lat od premiery konsoli ukazało się jedynie ok. 60 gier z czego znakomita większość to przygodówki (głównie visual novels), RPG’i, gry planszowe oraz strategie. Czyli raczej nic interesującego dla rządnego dynamicznej akcji konsolowego wyjadacza. Z typowo konsolowych gatunków mamy 3 mordoklepki (niestety oparte na wstawkach FMV – wciskając w odpowiednim czasie odpowiednie przyciski uruchamiamy serie sekwencji filmowych obrazujących walkę), jedno chodzone mordobicie (Kishin Douji Zenki FX: Vajra Fight), dwie platfomówki (z czego jedna bardzo ślamazarna) oraz jeden shump (Choujin Heiki Zeroigar). Zaskakuje totalny brak ścigałek. Jak już wspomniałem PC-FX posiada sprzętową dekompresję grafik JPG – potrafi wypluć ich na ekran w powalającej wtedy ilości 30 na sekundę jednocześnie odtwarzając cyfrowy dźwięk. Jak można się domyślać technologia ta została wykorzystana do odtwarzania wstawek filmowych podczas rozgrywki, a także do generowania filmowej oprawy rozgrywki właściwej. W sumie wstawki FMV to najmocniejsza strona tworu zwanego PC-FX – trudno nie zgodzić się z faktem, iż 32 bitowa konsola od NEC miała najładniejsze jakościowo wstawki filmowe. Przy czym należy zaznaczyć że 90% gier posiada wstawki w uwielbianym, przez co poniektórych gatunku Anime. Aby jakoś ratować mizerną sprzedaż ponad 10% tytułów posiada oznaczenie 18+ mające magnetyczne właściwości wobec pryszczatych nastolatków. Sytuacji na rynku nie poprawiło także wypuszczenie PC-FX w formie karty do PC.
Po za grami PC-FX pozwala na odczyt płyt Audio CD, CD+G (karaoke) oraz Kodak Photo-CD.

Kilka gier, które mogłyby poprawić sytuację PC-FX ukazało się  i odniosło dosyć duży sukces na konkurencyjnych konsolach (głównie Sega Saurn) np. Hi-Ten Bomberman (gra miała mieć ciekawą opcje multiplayer dla 10 graczy) czy też Lords of Thunder FX. Jako ciekawostka na ostatnią konsolę od NEC zmierzało też znane z PC trójwymiarowe mordobicie FX Fighter – niestety jak większość gier na tą konsolę oparte na sekwencjach filmowych i po zaimplementowaniu wszystkich ciosów dwóch zawodników skończyło się miejsce na płycie.

Retrokolekcjonera dylemat na koniec.
Kupić, nie kupić – oto jest pytanie? Osobiście skierowałbym się w stronę „Nie”. Kiepski wybór gier, do tego wszystkie po Japońsku. Ponadto znaczna część tytułów ukazała się na innych konsolach (SNES, Saturn, PSX). Konsolę można, więc nabyć jako ciekawostkę zajmującą sporo miejsca na półce.

Zdjęcia



Zdjęcia: Master

PC-FX PC-FX PC-FX
PC-FX PC-FX PC-FX
PC-FX PC-FX PC-FX
PC-FX PC-FX PC-FX
PC-FX PC-FX PC-FX
PC-FX PC-FX PC-FX



Specyfikacja



• Procesor:
32Bit NEC V810 RISC 
Częstotliwość: 21.5MHz
MIPS: 15.5


• Pamięć:
Główna RAM: 2MB
VRAM: 1.25MB
Podręczna CD-ROM: 256KB
Pamięć na Save: 32KB
ROM: 1MB

• VIDEO
System: NTSC
Złącza: Composite, S-Video

• Grafika
Maksymalna liczba kolorów: 16,777,000
Rozdzielczość: 640x480
Efekty: Rotation, magnification, reduction, cellophane, fade

• Dzwięk:
16-Bit Stereo, 2 kanały ADPCM,  6 kanałów sampli  44.1kHz.

• Napęd CD
Standard 2x, płyty 8 i 12 cm

• Wymiary:
132mm (szerokość) x 267mm (długość) x 244mm (wysokość)

• Zasilanie: 16W / AC 100V

• Waga: 2.9kg


Poprawiony: czwartek, 11 września 2014 22:27
 

Komentarze  

 
#1 papaherbal 2014-05-03 10:46
Ciekawy artykuł, kiedy kanarekkk wczoraj wspominał, że pojawi się dziś na głównej egzotyczna niespodzianka nawet przez myśl mi ten sprzęt nie przeszedł. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli ktoś chciałby mi sprezentować PC-FX na gwiazdkę to proszę bardzo. Sam raczej nie skorzystam. :lol:
 
 
#2 kolo 2014-05-03 10:49
Kurczę, na zdjęciach nie wyglądało to aż tak źle, przynajmniej do czasu aż zorientowałem się że płyty są wkładane od góry. Faktycznie straszny kloc.
 
 
#3 Axi0maT 2014-05-03 11:02
Przydaloby sie kilka fotek z perspektywy, bo z tego co jest to niesposob sie zorientowac czy to przod, tyl czy moze gora konsoli :) Wyglada okropnie wiec spokojnie moze startowac w konkursie na najbrzydsza konsole ever. Moj pierwszy PC (ktorego mam do dzis) wyglada niemal identycznie. Koszmar. Lista gier odstrasza chyba jeszcze bardziej niz wyglad. To niewatpliwie jeden z tych sprzetow ktorych z cala pewnoscia nie zakupie do swojej kolekcji :)

Autorom gratuluje zapalu do stworzenia zdjec i opisow tego pokraka. Jestem pelen podziwu ze wam sie chcialo :D
 
 
#4 Storms 2014-05-03 11:14
Art, nietypowy jak sama konsola. Tylko jako wystawka może funkcjonować. Co do zdjęć to ok, przydało by się tak jak Axio mówi z dalszej perspektywy chociaż jedno zdjęcie i pada od góry bo go pod kątem nawet nie widzę dokładnie jak wygląda.
 
 
#5 Baieros 2014-05-03 11:23
Fajna egzotyka, podoba mi się artykuł. Wchodząc w recenzje dziwiłem się, że tbxx kupił takiego potworka, ale po wejściu w fotki wszystko się wyjaśniło :D
 
 
#6 ufix 2014-05-03 11:28
Bardzo ciekawy artykuł :-) Sama konsola wygląda bardziej jak devkit niż gotowy produkt, mogłaby być jeszcze brzydsza chyba tylko wtedy gdyby tradycyjnie zżółkła :lol:
 
 
#7 Master 2014-05-03 11:30
Gier sensownych dla normalnego gracza znajdzie się z 5. Szkoda że jedyny shump jest tak strasznie słabiutki.

Co do wyglądu nie wiem co tak narzekacie, jak dla mnie ciekawy eksponat a i kształt ciekawy jak na konsolę :P

Zdjęcie z perspektywy może się pojawi, tylko trzeba kogoś zdolnego żeby je zrobił :)
 

Zaloguj

Aktualnie online

Brak

Kalendarz imprez

Poprzedni miesiąc Maj 2019 Następny miesiąc
P W Ś C P S N
week 18 1 2 3 4 5
week 19 6 7 8 9 10 11 12
week 20 13 14 15 16 17 18 19
week 21 20 21 22 23 24 25 26
week 22 27 28 29 30 31

Ostatnio komentowane


© 2006-2019 Retroage Wszystkie prawa zastrzeżone.
Materiały graficzne prezentowane na łamach www.retroage.net należą do odpowiednich im twórców i zostały użyte w celach informacyjnych.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.
 
Game Boy Forever - Portal polskiej sceny Game Boy Atari Online - strona polskiej społeczności miłośników komputerów Atari / polish Atarians community website Mario City - wszystko o Mario!!! EMU-NES PL... wszystko o legendarnych konsolach NES / Famicom / Pegasus Amiga - Polski Portal Amigowy strefaPSX-wszystko o PlayStation i nie tylko Wiadomości ze świata Niebieskich RetroKomp / LOAD:ERROR:2013 DKiG Dawne Komputery i Gry - O imprezie RPG Maker - Zasoby, Gry, Porady i Skrypty - Tsukuru Archive Fighting Korner... o biciu po mordach GrajPoPolsku - portal autorskich spolszczeń gier i gamehackingu MWRC - Wszystko o serii Resident Evil squarezone.pl final fantasy, chrono cross, chrono trigger Ogród Balamb - spolszczenie Final Fantasy VIII na PC i PlayStation Mazemod is a web radio dedicated to amiga & tracker music culture streaming various styles of computer electronic music from the demoscene & computer art subculture. XboxArcade - Najszybciej rozwijające się forum o konsolach Xbox w Polsce! Stare Komputery - Strona z licznymi informatycznymi eksponatami EXEC - MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA